Äppel-smulpaj på mors vis


Jag är inte lika förtjust i svenska smulpajer som alla andra men jag har lärt mig på senare år. Denna svenska klassiker måste vara med på en bra matblogg! Dessutom har jag ett recept på en kompletterande Enkel Vaniljsås

Ingredienser (en stor ungsform)

6 gröna äpplen
0,5 dl sirap
2 tsk kanel
2 dl havregryn
1,5 dl råsocker
50 g smör
2 msk mjöl
1 tsk kardemumma
1 knivsudd vaniljpulver
1 dl kokosflingor
Smör till stekning

1. Skala äpplena och skär dom i skivor/klyftor.

2. Hetta upp en stekpanna med smör och börja steka äpplena på hög värme. Krydda med kanel.

3. När äpplena är färdigstekta häll på och blanda i sirap. Ta av från plattan så inte sirapen bränns. Äpplena ska inte vara mjuka.

4. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Lägg havregryn, socker, smör (rumsvarmt), kardemumma, vaniljpulver och kokos i en bra köksmaskin/Kitchen Aid och börja blanda.

6. Häll i mjöl om det behövs.

7. Lägg äpplena i en stor ugnssäker form. Häll över smulblandningen och sätt in i ugnen i ca 20-25 minuter!

Det var alla hjärtans dag och då tyckte mor att det passade med äppelkaka med vaniljsås i hjärteformar. Dock passar denna efterrätt in vilken dag som helst på året men framförallt på sommaren!

Happy Valentines Day <3

/V.K

Skriv en kommentar









Sebastian Åsen

En mångsysslare som dock på denna bloggen uttrycker sitt matintresse!Min andra blogg: http://formerjappmannen.blogg.se/Andra medverkande:Fotografrådgivning och kamerautrustning: Jennifer Glantz, http://www.jenniferglantz.se/Mat och konditorrådgivning: Carina ÅsenNatalie Åsen

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus