Hamburgerbröd/Korvbröd

Visst är det enkelt att köpa hamburgarbröd men om man gör egna biffar så blir det så mycket bättre med dom här bröden! Lovar! Skulle jag ljuga för er?

Ingredienser (ca 8 bröd)

2,5 dl mjölk
1,5 dl vatten
50g smör
560g mjöl(Ja jag använder "gram" för så var det i det amerikanska receptet jag tog hjälp av!)
25g jäst
25g socker
1 tsk salt
2 tsk flytande honung
1 ägg till pensling

1. Hetta upp mjölk, smör och vatten i en kastrull tills smöret har smält.

2. När vätskan har svalnat till fingervärme, smula i jästen.

3. Blanda dom torra ingredienserna(OBS! Hälften av mjölet) i en bunke.

4. Blanda ner mjölkblandningen i mjölmixen.

5. Häll i honungen.

6. Häll i resten av mjölet under omrörning, ungefär 1 dl i taget.

7. När allt mjöl är i så förbereder du en yta med mjöl för knådning.

8. Knåda degen med lite extra mjöl om det behövs tills den är elastisk men ändå ganska fast.

9. Låt den jäsa under en bakduk i 30 min. Sätt nu igång ugnen på 200 grader.

10. Ta upp degen och gör 8 bitar av degen.

11. Förbered en plåt med bakplåtspapper och pensla den med ägg.

12. Gör bullar av alla delar och placera ut dom på plåten. Låt dom jäsa i en kvart under en duk.

13. Pensla bullarna och sätt in dom i ugnen.

14. Ta ut bullarna efter 10-12 min eller när dom är gyllenbruna.

Man kan frysa in dom här direkt, man kan göra en frukostbulle-variant av dom. Givna som sagt till hemmagjorda biffar!

Enjoy!

/V.K

Skriv en kommentar









Sebastian Åsen

En mångsysslare som dock på denna bloggen uttrycker sitt matintresse!Min andra blogg: http://formerjappmannen.blogg.se/Andra medverkande:Fotografrådgivning och kamerautrustning: Jennifer Glantz, http://www.jenniferglantz.se/Mat och konditorrådgivning: Carina ÅsenNatalie Åsen

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus