Amerikanska kokos-pannkakor med choklad- och vaniljsås


Freebase:ade lite och fixade fram några goda typiska amerikanska pannkakor med en liten twist, kalasgoda! Chokladsåsen är inte fy skam heller.

Ingredienser (7-8 pannkakor)

3 ägg
3 dl mjölk
3 dl mjöl
1 msk honung
1 msk socker
1,5 dl kokosflingor

Chokladsås

100 g mörk blockchoklad
1,5 dl vispgrädde
1 tsk bakpulver
1 knivsudd vanilj (från stång eller burk)
1 tsk salt

1. Vispa upp äggen i en skål/bunke för hand.

2. Vispa mjölet, mjölken och bakpulvret i en annan skål/bunke.

3. Vispa ner äggen, honungen, sockret och kokosflingorna.

4. Börja steka pannkakorna. Varje pannkaka behöver en liten klick smör. Dessutom ska dessa pannkakor vara rätt tjocka men man gör ju självklart som man vill!

5. Sätt igång ett vattenbad och smält chokladen i en skål ovanför.

6. När den har smält så tillsätt saltet. Salt, säger ni? Jepp, säger jag. Det är min goda vän Petrina som fått mig att köra på det. Det är ju självklart att saltet höjer den goda smaken på allt!

7. Häll i grädden i skålen och låt den värmas och blandas med chokladen. Om såsen inte är rinnig så kan det vara för att grädden inte hunnit värmas eller så är det helt enkelt för lite grädde!

8. När såsen smakar bra och har en len konsistens så är det bara att hälla den över pannkakorna.

Jag är inte så jätteförtjust i vispad grädde men här tycker jag det passar utmärkt! Kanske någon frukt eller några bär så är man ju i himlen dessutom!

Have a taste!

/V.K

Skriv en kommentar









Sebastian Åsen

En mångsysslare som dock på denna bloggen uttrycker sitt matintresse!Min andra blogg: http://formerjappmannen.blogg.se/Andra medverkande:Fotografrådgivning och kamerautrustning: Jennifer Glantz, http://www.jenniferglantz.se/Mat och konditorrådgivning: Carina ÅsenNatalie Åsen

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus