3 mini-pizzor

Jag tror inte jag känner speciellt många som inte gillar pizza. För mig är det något som har varit med mig sen barnsben och kommer följa med mig tills jag sitter i gungstolen!

Det här kan vara kul att ha ist för snittar på en fest eller bara ha som middag! Baka i lite olika former kan även vara kul för barnen. Så slipper du vara själv i köket! Här kommer tre trevliga varianter!

Allt kommer göras i tre steg (Degen, tomatsåsen och garneringen).

Ingredienser, deg (15-20 mini-pizzor)

50 g jäst
4 dl vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
10-12 dl vetemjöl
2 tsk salt

Ingredienser, tomatsås

500 g krossade tomater
6 cocktailtomater
3 msk olivolja
4-5 basilikablad
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor

Ingredienser, fyllning

Tomatsås
Cocktailtomater
1 grön paprika
200 g Gorgonzola-ost
10 champinjoner
200 g Chevre-ost
200 g rökt skinka
1/2 rödlök
Riven pizza-ost
Oregano

Degen

1. Börja med att lösa upp jästen i vattnet(som ska vara 37 grader).

2. Häll i olivolja och honung.

3. Blanda i mjölet, 1 dl i taget, med en köksassisten/Kitchen Aid eller liknande.

4. Innan degen blir fast häller du i saltet.

5. När degen är färdig så tar du upp den och knådar den på en bra arbetsyta med lite mjöl. Sedan lägger du den under en bakduk för att jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 180 grader.

Tomatsås

1. Hacka vitlöken och gullöken fint och börja fräs den i en gryta med olivoljan.

2. Häll i dom krossade tomaterna och cocktailtomaterna. Försök att krossa cocktailtomaterna med en trägaffel.

3. Hacka basilikabladen fint och lägg i grytan.

4. Salta och peppra tills du är nöjd med smaken! Om du vill sila av för en lenare sås så gör det nu. Det smakar lika bra även om man inte silar!

Garnering

1. Kavla ut degen med lite mjöl och gör den väldigt tunn!

2. Vill du göra en stor pizza med olika delar så gör det! Vill du göra mina små pizzor så kan du göra lite olika former. Jag gjorde trianglar, rektanglar och cirklar. Cirklarna kan man göra med hjälp av en lite skål.

3. Garnera som du vill men börja med tomatsåsen sen osten och sist toppingen. Jag hade som sagt tre olika pizzor. På den första hade jag: Chevre, tomat, oregano och basilika. På den andra hade jag: Paprika, champinjoner, gorgonzola och oregano. På den tredje hade jag: Vanlig riven pizzaost, skinka, rödlök, tomater och oregano.

När du garnerat färdigt så sätter du in dom i ugnen och väntar tills dom ser färdiga ut. Det tar ca 10-15 min.

Det må ta sin lilla tid men man känner sig duktig efteråt! Man kan dessutom ta hjälp av någon. Mycket roligare! Till exempel ett nyfiket barn eller bara en god vän!

Buon Apettito

/V.K

Skriv en kommentar









Sebastian Åsen

En mångsysslare som dock på denna bloggen uttrycker sitt matintresse!Min andra blogg: http://formerjappmannen.blogg.se/Andra medverkande:Fotografrådgivning och kamerautrustning: Jennifer Glantz, http://www.jenniferglantz.se/Mat och konditorrådgivning: Carina ÅsenNatalie Åsen

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus