Havreplättar med banan

Nu ska jag dela med mig av ett recept på plättar som är gudomligt goda! Gillar man banan och havre så är detta ett måste!
 
INGREDIENSER (CA 10 PLÄTTAR)
4 dl havregryn
2 tsk bakpulver
1 krm malen kardemumma
1 krm kanel
1/2 tsk salt
3 bananer
3 ägg
3 msk olja(smält smör funkar också)
2 msk flytande honung


1. Mixa havregryn med stavmixer eller liknande till ett "mjöl".

2. Tillsätt bakpulver, malen kardemumma, kanel och salt.

3. Mosa bananer och lägg i en skål. Jag rekommenderar en bunke då det blir lättare att blanda

4. Blanda med ägg, olja och flytande honung. Det funkar bra med en visp. Då blir smeten slätare.

5. Tillsätt mjölblandningen.

6. Rör/vispa snabbt ihop.

7. Låt stå ca 10 minuter.

8. Stek plättar av smeten. Ta små klickar smör till varje plätta om du steker på ett stort järn.



Servera med frukt, glass, sirap, sylt. Vad som helst funkar! Själv serverade jag med vaniljglass och min mosters plommonsylt. Eller så småäter man dom rätt ur kylskåpet! Dom är yummy!

Låt väl smaka!

/Vänlige kocken

Kommentarer

Finan

2013-01-11 - 14:06:44
Dom ska jag verkligen göra! :)
Svar: Do it! Du kommer säkert gilla dom! Egentligen busenkelt att göra!
Sebastian Åsen

Mamse

2013-01-11 - 14:07:42
Dom ä verkligen supergoda!!!

Skriv en kommentar









Sebastian Åsen

En mångsysslare som dock på denna bloggen uttrycker sitt matintresse!Min andra blogg: http://formerjappmannen.blogg.se/Andra medverkande:Fotografrådgivning och kamerautrustning: Jennifer Glantz, http://www.jenniferglantz.se/Mat och konditorrådgivning: Carina ÅsenNatalie Åsen

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus