Smördegssnurror

Det här är ett tilltugg, en förrätt, ett mellanmål som min farbrors hustru brukar bjuda på ibland. Framförallt till jul! Jag tycker faktiskt att hennes är godare men mina var inte fy skam dom heller! En suverän kombination av smördeg, ädelost, valnötter och honung! Dessutom busenkelt!

Ingredienser

1 paket smördegsplattor
2 st ädelostar eller 1 tub (godast är ju självklart hårdosten)
Ca 3-4 dl valnötter
Honung
2 ägg till pensling

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Kavla ut plattorna med lite mjöl. Om dom är frysta så låt dom tina lite. Om du inte är fruktansvärt snabb så rekommenderar jag att inte ha alla plattor framme då dom kan bli torra.

3. Skär relativt tunna skivor av osten/ringla över från tuben.

4. Grovhacka nötterna och lägg ut dom över hela plattan.

5. Ringla över en tunn stråle över hela plattan. Var inte rädd för att snåla med alla ingredienser!

6. Försök nu att göra en rulle. Dela i centimetertjocka skivor, kanske lite tjockare, ca 3-4 bitar på varje platta.

7. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och platta till dom lite då dom sväller rätt mycket i ugnen!

8. Pensla med ägg runt snurrornas alla sidor (förutom botten). Sätt in i ugnen.

9. När dom börjar se klara ut så ta ut dom ur ugnen! (ca 10-12 min).

Dom här kan man göra till fest eller vardags! Frysa in, småäta, storäta. Vad som! En annan variant man kan göra är att byta ädelosten mot chevre samt byta valnötterna mot pinjenötter, släng dessutom på lite balsamvinäger! Have a taste vettja!

/V.K

Kommentarer

Carro

2013-02-10 - 19:41:44
Detta ska jag testa nån dag:)
Svar: Det gör du rätt i!
Sebastian Åsen

Skriv en kommentar









Sebastian Åsen

En mångsysslare som dock på denna bloggen uttrycker sitt matintresse!Min andra blogg: http://formerjappmannen.blogg.se/Andra medverkande:Fotografrådgivning och kamerautrustning: Jennifer Glantz, http://www.jenniferglantz.se/Mat och konditorrådgivning: Carina ÅsenNatalie Åsen

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus